Információk a fékről

Fékbetétek
A fékbetéteknek a fékezés során igen nagy teljesítményt kell kifejteniük. Ennek ellenére meg kell őrizniük súrlódási értéküket, nem károsodhatnak törés, deformálódás, szakadás, égés és tapadás következtében. Ezért érdemes jó minőségű márkatermékeket használni.
Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 3 mm alá csökken, az optimális fékhatás már nem biztosított. Az ebből adódó drága javítással járó károk elkerülése érdekében szükségessé válik a fékbetétek cseréje.


Fékrendszer
Ahhoz, hogy a mozgó gépjárművet megállítsuk fékre van szükségünk. Fékezéskor a jármű mozgási energiája hőenergiává alakul át, ami a szabadba kerül közvetlen hőátadás formájában a féktárcsák és a fékdobok felületéről. A fékrendszer rendszeres ellenőrzése során,pontos képet kaphatunk a fékek állapotáról.


Fontosabb alkatrészei: féktárcsa + fékbetét, féknyereg, fékcsövek (fém+gumi), főfékhenger, fékerő szabályzó, fékszervó (rásegítő) és persze a fékpedál. Legtöbbször az úgynevezett kopó alkatrészeket kell cserélni, mint a betétek, pofák, tárcsák és dobok. Újabban a blokkolásgátlók és a kipörgésgátlók, az úgynevezett menetstabilizáló rendszerek tömeges megjelenésénél előtérbe kerül a csak tárcsafékek alkalmazása.


A fékút hatványozottan nő a sebesség növekedésénél, amit még a gumik állapota valamint az útviszonyok is befolyásolnak.